top of page

SCRIPTPHOTOGRAPHY

WEGEE                                                                                                                 (USA) 

dead-guy-1-800x445.jpg

WEEGEE

Se il crimine non paga, come dice qualcuno, è altrettanto vero che qualcuno sul crimine ha costruito le sue fortune professionali. Tra questi l'antesignano dei fotografi di cronaca nera, Weegee, pseudonimo di Arthur Fellig (1899-1968). "Murder is my business" diceva (e ci intitolò una celebre mostra). Lo guidavano fiuto e intuito, non aveva scrupoli e né alcuna risonanza morale: per lui contava solo lo scatto. Si considerava un testimone e dunque "catturava" un'immagine criminosa con i corpi ancora caldi delle vittime. Eppure ogni sua immagine non ha mai l'accelerazione del momento ma risponde alle regole della composizione stilistica che è propria di una grande fotografia. Fiuto, dunque, e intuito e astuzie e mazzette: era il solo cronista a cui era concesso tenere in auto una radio perennemente sintonizzata sulle frequenze della Polizia di New York e questo gli consentiva di giungere sulla scena persino prima degli inquirenti: scattava e spariva e subito dopo le foto erano sulla prima pagina del New York Times che, a dispetto delle potenti risorse, era da lui che doveva acquistare le fotografie. Weegee era amato, Weegee era detestato ma a lui non importava né l'una né l'altra cosa. Personaggio anticonformista e turbolento, un autentico cane di strada della fotografia, aveva un vezzo megalomane che assecondava firmando le sue fotografie “Weegee the Famous”. Hollywood si occupò di lui: il suo libro “Naked City” nel 1947 ispirò le atmosfere di “La città nuda” di Jules Dassin e nel 1992 Howard Franklin diresse "Occhio indiscreto", un biopic sulla vita di Weegee interpretato da Joe Pesci.

 

Giuseppe Cicozzetti

 

foto Weegee

 

 

If crime does not pay, as some say, it is equally true that someone on crime has built his professional fortunes. Among these is the forerunner of black news photographers, Weegee, pseudonym of Arthur Fellig (1899-1968).

"Murder is my business" used to say (he titled a famous exhibition). He was driven by intuition and flair, he had no scruples and no moral resonance: for him, only the shot counted. He considered himself a witness and therefore "captured" a criminal image with the bodies still warm from the victims.

Yet each of his images never has the acceleration of the moment but responds to the rules of the stylistic composition that is typical of a great photograph. Flair, therefore, and intuition and tricks and bribes: he was the only reporter who was allowed to keep a radio tuned to the frequencies of the New York Police in the car and this allowed him to arrive on the scene even before the investigators: he shot and disappeared and immediately afterwards the photos were on the front page of New York Times that, despite the powerful resources, it was from him that he had to buy the photographs.

Weegee was loved, Weegee was hated but he didn't care either. An unconventional and turbulent character, an authentic street dog of photography, he had a megalomaniac habit that he supported by signing his photographs "Weegee the Famous". Hollywood took care of him: his book "Naked City" in 1947 inspired the atmospheres of "The Naked City" by Jules Dassin and in 1992 Howard Franklin directed "The Public Eye", a biopic on the life of Weegee played by Joe Pesci.

 

Giuseppe Cicozzetti

 

ph. Weegee

bottom of page