top of page

SCRIPTPHOTOGRAPHY

Jessica LANGE                                                              (USA)

568529163c3180033b6b308f23f07f4c.jpg

JESSICA LANGE

Ancora una strada americana, la Highway 61, arteria che divide da nord a sud gli Stati Uniti collegando il Minnesota alla Louisiana. Mitica, contende fascino e produce suggestioni letterarie al pari della Route 66, l’Highway 61 è una di quelle potenti metafore d’asfalto che hanno attraversato la cultura popolare americana. Qui Bob Dylan, nei versi della canzone omonima, colloca persino un episodio della tradizione ebraico-cristiana, il sacrificio di Abramo (“Abe says: “Where you want this killin’done”? “God says: “Out on Highway 61”), giusto per comprendere il livello delle suggestioni che si srotolano a ogni miglio, da Wyoming a New Orleans. Ora sulla stessa strada immaginatevi una Mercedes del ’67 che fa su e giù per sette anni. Alla guida c’è un’attrice con la passione della fotografia. L’auto che percorre l’Highway 61 è una Mercedes con una storia: era l’auto con cui Milos Forman fuggì dalla Cecoslovacchia e che l’attrice ebbe in regalo da un suo ex marito, Mikhail Barishnikov. Lei, l’attrice due volte premio Oscar è Jessica Lange, appena sfuggita dalle braccia di King Kong e in attesa di gettarsi tra quelle di Tootsie. Certe cose pare avvengano perché scritte in un libro riposto chissà dove, nelle cui parole, che giungono alla mente come una chiamata, c’è il segno del proprio destino. Ancora adolescente, Jessica Lange entra in un negozio per acquistare il suo primo disco e ne esce con la copia di “Highway 61 Revisited” di Bob Dylan, nato a Duluth, poche miglia più in là dalla città di Lange. Studia fotografia all’Università del Minnesota ma ne esce sposata a Paco Grande, fotografo e suo insegnante. Dopo si trasferisce a New York, come prima Dylan, a studiare recitazione e intanto condivide un loft sulla Bowery nientemeno che con Robert Frank. Le tornerà utilissimo. Poi l’Europa, Parigi. Quando tornerà è un’attrice. Anni ’90, Jessica Lange è sposa del drammaturgo e attore Sam Shepard, che al ritorno d’un viaggio in Germania le regalerà una Leica. Prende a scattare. E non si fermerà più. Nel 2008 esce “50 Photographs”, un volume che vede la prefazione di Patti Smith e nel 2010 “In Mexico. Ora, in questi giorni esce “Highway 61” (PowerHouse Books ed.), da cui provengono alcune fotografie che vediamo. Lo stile. Se nella postfazione del libro non si facesse riferimento che le foto sono state prese recentemente diremmo tutti che appartengono allo stesso periodo di “The Americans” del celebre coinquilino di Jessica Lange, Robert Frank, di cui notiamo la forte influenza. “Highway 61” è un irresistibile omaggio. Forse anche più. Forse è una specie di verifica delle condizioni della classe media americana dai tempi di Frank: i volti sono diversi, sono diversi i segni del consumo, sono diverse le storie. Per certi tratti persino l’autostrada è diversa, vuota, abbandonata, come in lutto per ciò che è scomparso. Sono uguali però i protagonisti, lavapiatti, clienti di diners, hobos, lavoratori dei ranch, in un’aria sospesa, ferma, capace di cambiare tutto ma non il destino della gente. Lungo la Highway 61 l’America mostra ancora il volto dei suoi nuovi sudditi. Osservando le fotografie di Lange riconosciamo l’istinto: foto con luce naturale, rapide nell’inquadratura, bianco e nero ad alto contrasto, dove alla lezione di Robert Frank va abbinata quella di Josef Koudelka. Attrice di successo, fotografa di successo. Due distinte categorie – perché è possibile sdoppiarsi e interpretare due ruoli diversi – che una certa vulgata tenta di capovolgere a vantaggio della sola prima occupazione. Se sei attrice insomma non sei fotografa, al massimo sei un’attrice che fotografa. Invece Jessica Lange si dimostra abilissima in entrambi i ruoli. E al diavolo categorie e pregiudizi.

Giuseppe Cicozzetti

da “Highway 61”

foto Jessica Lange

 

Another American road, Highway 61, an artery that divides the United States from north to south connecting Minnesota to Louisiana. Mythical, contends charm and produces literary suggestions like Route 66, Highway 61 is one of those powerful metaphors of asphalt that have crossed American popular culture.

Here Bob Dylan, in the verses of the homonymous song, even places an episode of the Jewish-Christian tradition, the sacrifice of Abraham ("Abe says:" Where you want this killin'done? "God says:" Out on Highway 61 "), just to understand the level of suggestions that unravel at every mile, from Wyoming to New Orleans.

Now on the same road, imagine a Mercedes of '67 that is up and down for seven years. At the wheel there is an actress with a passion for photography. The car that runs along Highway 61 is a Mercedes with a story: it was the car with which Milos Forman escaped from Czechoslovakia and which the actress was given as a gift from her ex-husband, Mikhail Barishnikov.

She, the two-time Oscar-winner actress is Jessica Lange, just escaped from King Kong’s arm and waiting to throw herself among Tootsie's arms. Certain things seem to happen because they are written in a book placed somewhere, in whose words, which come to mind as a call, there is the sign of one's own destiny.

Still a teenager, Jessica Lange enters a store to buy her first record and comes up with the copy of "Highway 61 Revisited" by Bob Dylan, born in Duluth, a few miles away from Lange hometown. She studied photography at the University of Minnesota and she ended up married to Paco Grande, a photographer and her teacher.

Later she moved to New York, as before Dylan did, to study acting and in the meantime she shared a loft on the Bowery with none other than Robert Frank. It will come in handy. Then Europe, Paris. When she returns she is an actress. In the 1990s, Jessica Lange is the wife of playwright and actor Sam Shepard, who will give her a Leica back from Germany.

She takes to shoot. And she will never stop. In 2008, "50 Photographs" was released, a volume featuring the preface by Patti Smith and in 2010 "In Mexico. Now, these days "Highway 61" (PowerHouse Books ed.) Comes out, from which come some photographs that we see. Style. If in the book afterword no reference was made that the photos were taken recently, we would all say that they belong to the same period as "The Americans" by the Jessica Lange’s famous roommate, Robert Frank, whose strong influence we see.

"Highway 61" is an irresistible tribute. Perhaps even more. Perhaps it is a kind of verification of the conditions of the American middle class since the time of Frank: the faces are different, the signs of consumes are different, the stories are different. In some places even the highway is different, empty, abandoned, as if in mourning for what has disappeared. However, the protagonists are the same, dishwashers, diners' customers, hobos, ranch workers, in a suspended, still air, capable of changing everything but not people's fate.

Along Highway 61, America still shows the faces of its new subjects. Looking at Lange's photographs we recognize the instinct: photos with natural light, rapid in the frame, high contrast black and white, where the lesson of Robert Frank goes together with that of Josef Koudelka. Successful actress, successful photographer. Two distinct categories - because it is possible to split and interpret two different roles - that a certain vulgate tries to overturn for the benefit of the first occupation alone. In short, if you are an actress you are not a photographer, at most you are an actress who photographs. Instead Jessica Lange proves to be very skilled in both roles. And to hell with categories and prejudices.

Giuseppe Cicozzetti

from “Highway 61”

ph. Jessica Lange

bottom of page